Mi van az ördögűzés mögött?

Daniel Burke cikke


Több mint egy évtizede Frank-et a California államban lévő Silicon völgyben élő szoftver tanácsadót depresszió és düh kínozta. Mindent megpróbált, hogy megszűnjön ez az állapot, gyógyszert szedett, terápiára járt, még szellemekkel is kapcsolatba lépett, de semmi sem működött. 

Három évvel ezelőtt a felesége adott neki egy könyvet a démoni megszállottságról. Egy volt pap írta, aki még aktív a karizmatikus mozgalomban. A könyv szentírási részekkel bizonyítja a démonok létezését, és olyan kérdésekre is választ ad, hogy "Honnan tudjuk, hogy létezik gonosz szellem?", és "Hogyan imádkozzunk szabadulásért?" Frank úgy döntött, hogy az éjszakai kocogás alatt imádkozik szabadulásért. 
- Ha tudtam volna mi fog történni, akkor privát helyet választottam volna - mondta Frank. 
Miután elmondta az imát, összegörnyedt és öklendezett az út szélén. Úgy érezte a tüdeje kiugrik a mellkasából. 

Asztrofizikai doktorátussal Frank (nem a valódi neve) a tudomány emberének tartja magát, aki kutatásokra és elemzésekre támaszkodik, hogy megértse a világot. Az okkult felhangok ellenére, a szabadító imára adott erőszakos reakció nyilvánvalóvá tette számára az okot és az eredményt. Meggyőződött arról, hogy - mint azok a szegény lelkek akiről olvasott a könyvben - megfertőződött gonosz lelkekkel. 

Frank miután elolvasott több könyvet az exorcizmusról - nem gyakorló katolikusként - egy papot keresett, aki hajlandó volt ördögűzésre. 
Bizonyos módon Frank szerencsés volt. Az amerikai katolicizmusban az ördögűzés reneszánszát éli. Szakértők szerint most sokkal több ördögűző van az Egyesült Államokban mint a modern történelem folyamán bármikor. Múlt novemberben több mint száz püspök és pap találkozott Baltimore-ban, hogy további embereket toborozzanak. 

Így Franknak nem kellett messzire mennie, hogy rátaláljon Gary Thomasra, a Kalifornia állambeli Saratogában (ami egy kisváros a Szilikon völgy nyugati oldalán) lévő papra. A Szent Szív plébánia lelkipásztori feladatai mellett a san jose-i egyházmegye hivatalos ördögűzője. Ő lett az amerikai katolikus ördögűzők szóvivője is, a Rítus c. könyvvel és filmmel, amely a római ördögűző képzéséről szól. 

Frank átesett egy egy órás vizsgálaton, melyet Thomas atya "ördögűző csapatának" pszichiátere végzett el. Megállapította, hogy Frank nem szenved pszichiátriai betegségben. Thomas imádkozott Frank fölött, mire Frank nagyokat ásított. Ezt úgy értelmezte, hogy jel volt a benne rejtőző démonokra, akik irtóztak a szentelményektől, ami 1614-óta kritériumként szerepel a megszállottságra. 

Thomas hangsúlyozza, hogy a megszállottság ritka, talán az elmúlt öt évben öt emberen végzett ördögűzést. A hozzá forduló emberek 80%-ának terápiára van szüksége nem ördögűzésre, mondta ő. Amit Thomas nem említett, hogy az öt emberből - akiken ördögűzést végzett - négy feladta, mert frusztrálta őket az, hogy nem javultak. Az ötödik Frank volt, aki öt havonta elment a Szent Szívbe ördögűzésre, ezek két és fél évig tartottak. 

Az olyan esetek mint Franké, kellemetlen nem csak az ördögűzőknek mint Thomas, hanem a papoknak, a közbenjáróknak, és a pszichés panaszokkal foglalkozó egészségügyi szakembereknek is. Thomas arra ösztönzi Frank-et, hogy az ördögűzés mellett keressen fel pszichiátert is. De két évi pszichiáterhez járás után - aki antidepresszánsokat írt fel neki - Frank elutasította a gyógyszereket és a pszichoterápiát. Kipróbálta ezeket, de azt mondja nem segített. Az ördögűzés azonban igen. 
- Fejlődést értünk el - mondja Frank. Jobban érzem magam a mindennapokban. Remélem, már nem fog sokáig tartani, hogy végezzünk. 

Ahogyan nő az ördögűzések iránt az érdeklődés, az egyháznak bonyolult kérdésekkel kell szembenéznie. A rítus csak egy idejétmúlt ellenszer a történetre? Vagy hatékony lehet a modern orvosi és pszichoterápiás kezelés mellett? És miért vannak olyan püspökök - akik olyan egyházat vezetnek ahol kiürülnek az iskolák, megszűnnek a hivatások, és nem szűnő szexuális botrányok jellemzők - korlátozott idejüket és erőforrásaikat ördögűzők kiképzésére fordítják?

Démoni megszállottság


Évszázados alvás után az ördögűzések száma most kezd növekedni, amikor az egyház jelentős válsággal néz szembe, mondja Nancy Caciola a San Diegoban lévő University of California történésze. Az ördögűzést tartalmazó kézikönyvek bonyolultabb és standardizáltabbak voltak a XV. században amikor két férfi is azt állította, hogy ő a valódi pápa. A kézikönyvek ismét előtérbe kerültek a reformáció idején.  
- Általánosságban elmondható, hogy az ördögűzések ezekhez a fordulópontokhoz kapcsolódnak, amikor az egyház valamilyen módon ellenállásba ütközött, megpróbálta központosítani a hatalmat, és letisztázni az Istentől jövő hatalmat a hierarchiában - mondja Caciola. 

Az Egyesült Államokban lévő Katolikus Egyház számára a kihívást a következők jelentik: szexuális bántalmazások botrányai, szekularizálódó társadalom, elkényelmesedő nyáj, tanulmányok szerint három felnőtt katolikusból egy elveszíti a hitét, hogy csak néhány dolgot említsünk.  
Az exorcizmus megerősíti az egyház fontosságát, és páratlan hatalmát az emberi sors fölött. Ki más segíthetne, ha az ördög megközelít?
II. János Pál pápa aki a hírek szerint több ördögűzést elvégzett, gyakran figyelmeztette a katolikusokat, hogy sátán valós, és nagyon veszélyes. 

2005-ben XVI. Benedek dicsérte az olasz ördögűzők egy csoportját, és ezt mondta nekik: "Arra buzdítom önöket, hogy folytassák ezt a fontos egyházi szolgálatot, melyet a püspökök éber figyelme, és a keresztény közösség folyamatos imája követ. 
Michael Cuneo szerint János Pál pápaságának második felében a hivatalos ördögűzők száma az Egyesült Államokban 1-től 19-ig terjedt. Benedek pápa ideje alatt 30-ra nőtt a számuk. Az új exorcisták közül sokan teológiai szempontból konzervatívak, akiket hasonló gondolkodású püspökök választottak ki,  még osztják azt a hitet, hogy az egyház a gonosz erőivel küzd. 

Ezt a magasztos nézetet képviselő férfiak varázsát a papság szexuális botrányai szüntették meg. Thomas atya és mások is úgy vélik, hogy a renoméjuk visszaállítása évekbe vagy akár generációkba fog kerülni.  
- A 2002-es események hatása mostanra drámaivá vált - mondja Thomas, aki bár 57 éves, azonban egy fiatalember energiája árad belőle. Ez olyan, mint amikor földrengés következik be, az épületek összeomlanak, aztán meg kell javítanod azokat. Az utóhatás borzalmas. 

A papság hírnevének helyreállításában sok fiatal pap részt vesz - reverendát visel, latin misét cerebrál, II. Vatikáni Zsinat előtti imákat mond, ördögűzéseket hajt végre, egy olyan rítust, ami a papokat inkább hősöknek állítja be mint bűnbaknak. 

- Visszatérés a múlthoz, mondja Robert Schreiter a chichagoi Theological Union teológusa. 


Apokalipszis most



Az ördögűzés iránti érdeklődés összefüggésben van az apokaliptikus prognózisokkal, mondja Caciola. Ahogyan a világ egyre közelebb kerül a véghez, a démoni erők egyre jobban elhatalmasodnak, több emberi áldozatot követelve, a Szentírás szerint. Az utóbbi időkben az éjszakai hírek olvasása elég volt ahhoz, hogy meggyőzzön néhány kortárs katolikust, hogy valóban közel a vég. 
- Azt hiszem tényleg az apokaliptikus időkben élünk - mondja Thomas. - A gazdaság, az egyház botrányai, és az egyebek események cunamiját okozták, nem gondolom, hogy ezek véletlen egybeesések. 

Az illinois állambeli Springfield püspöke Thomas Paprocki múlt novemberben összehívott egy ördögűző konferenciát. A püspök vezetője a kánonjogi bizottságnak, és a konzervatív kampány részeként nem látja az exorcizmus iránti érdeklődést. - Biztosan nem ülünk le egy csoportban és mondjuk: "Hogyan tudjuk helyreállítani az alapokat? Hé, végezzünk ördögűzést! - mondja ő."

Inkább az az érdeklődés oka, hogy a katolikusok ragaszkodnak hozzá, és az egyház nem rendelkezik elegendő ördögűzővel  a kereslet kielégítésére. Míg  a teljes megszállottság rendkívül ritka, a démoni zaklatás egyéb formái melyet az egyház "elnyomásnak" vagy "megtorlásnak" nevez növekvő számot mutatnak mondja Paprocki. 
- Az emberek elszakadtak a szervezett vallástól, a saját útjaitól vagy nem teljesen követik vallásukat. Ez ajtót nyit az ördögnek, ami bejön és részévé válik az életünknek - mondja ő. 

Néhány évig Paprocki hallott az ördögűzők elégedetlenkedését, hogy nehéz a munkájuk. 
- Bizonyos értelemben ez nem tisztességes számukra - mondja ő.   
Két éve mióta megjelent a Rítus c. film, Thomas atya azt mondja havonta 40 ember hívja vagy ír neki e-mailt azt állítva megszállottak, és segítsen nekik. 
A baltimore-i találkozó célja az volt, hogy meggyőzze az ország mind a 195 egyházmegyéjét, és hogy kinevezzenek olyan papokat akik alkalmasak  arra, hogy kivizsgálják a démoni megszállottsággal kapcsolatot eseteket. 
- Ez nem annyira ördögűzés, hanem időigényes szűrés - mondja Paprocki. 

A püspök reméli, hogy a 66 pap és 55 püspök jelenléte a konferencián a jel arra, hogy a segítség már úton van. 


Gerilla hadviselés



A Rolling Stones téved. Az ördög nem reméli, hogy kitalálod a nevét, és senki sem cimborál a bukott angyalokkal.  

Közel két tucat démon "nyomta el" Franket Thomas szerint. Ez azt jelenti, hogy Thomas teste és lelke támadás alatt állt, de nem esett teljesen az ördög befolyása alá mint ami megtörténik teljes megszállottság alatt. 

- A démonok nem egyedül utaznak - mondja Thomas. - Csoportosan utaznak, és meg kell szerezned a nevüket, hogy kiűzhesd őket. 
Frank és Thomas azt mondja az elmúlt két és fél évet azzal töltötték, hogy megtudják a démonok nevét, és kiűzzék őket egyiket a másik után. 
Mint az exorcizmus számos jellemzője mint a névjegyzék Jézushoz kötődik. A Márk 5,1-20-ban Jézus megkérdezi a démonok nevét (Légió, jött a válasz), aztán beleküldte őket egy sertéscsordába. 

A szinoptikus evangéliumok mindegyike Jézus által végzett exorcizmusról szól, aki arra biztatta a tanítványait, hogy démonokat űzzenek ki a nevében. Elhanyagolta a részletes utasításokat. 
Az évszázadok folyamán a Katolikus Egyház folyamatosan betöltötte ezt az űrt, kidolgozta az ördögűzés szertartását, és megszabva azt ki végezheti el. Korábban bárki - akár nők is - kiűzhettek démonokat. Most csak megfelelő püspöki engedéllyel rendelkező papok végezhetnek ilyet. 

Jeffrey Grob atya a chichago-i egyházmegye hivatalos ördögűzője azt mondja, az egyház kibővített irányelveket bocsátott ki a sarlatánok visszaélései miatt akik arra használták az ördögűzést, hogy pénzt keressenek vele, vagy megtámadják az ellenséget. 
A késő középkorban az Európában elterjed boszorkányvadászat során a démonokról úgy gondolták, hogy elrejtőznek a sziklák alatt állítja dr. Grob aki 2006-ban készült disszertációjában ismerteti a rítus történetét.
Gyakran terelődött a nőkre a gyanú, és az állítólagos boszorkányokat elfogták, megkínozták és megölték. 

"A legjobb amit tehetett az egyház, hogy sokkal jobban szabályozta az ördögűzés rítusát, és szorosabb ellenőrzés alá vonták azokat akik a szertartást végezték", írja Grob. 
"Végül csak azokat az ördögűzési formákat engedélyezték, melyeket régebb óta használtak, és az exorcisták számára sokkal bonyolultabb feltételeket írtak elő."


A Szentlélek a lelkek ellen



A múltban a Vatikán katolikus karizmatikusokat képzett, akiknek az 1970-es években bekövetkezett megjelenése újra ráirányította a figyelmet az ördögűzésekre. 
A karizmatikus mozgalommal együtt az exorcizmus virágzott az afrikai és a latin-amerikai országokban, ahol a szellemekben való hit - a gonosz és egyéb - széles körben elterjedt. 

Bizonyos értelemben a katolikus karizmatikus pünkösdi stílusú "szabadító szolgálatai" közelebb kerültek az első század ördögűzéséhez mint az egyház modern szertartása. Egyszerű verbális szövegeket használnak és sok bántalmazást a gonosz erőknek nyilvánítanak. Hiszik, hogy a démonok eltávolításának hatalmát nem a püspök adja, hanem a Szentlélek. 

Habár a pünkösdi mozgalom befolyásolta, a katolikus karizmatikusok inkább tekintenek óvatossággal az ördögűzésre mint a pünkösdiek, néhányan tömeges gyógyító szolgálatokat szerveznek, hogy "megszabadítsák" a szenvedőket a tisztátalanság, a drogfüggőségtől, és - vitatható módon - a homoszexualitástól. 
Mégis, a katolikus szabadítók gyakran a diagnózisaikat hirtelen benyomásokra alapozzák, az óvatos felmérés helyett mondja Schreiter a Katolikus Teológiai Unióból. 

A Vatikánnak feltűnt a szabadító szolgálatok növekedése különösen Afrikában és Olaszországban, a püspökök utasítást kaptak, hogy lépjenek fel szigorúan ezekkel szemben. 
"A püspököket arra kérik, hogy szenteljenek nagyobb figyelmet azokra, akik nem rendelkeznek a szükséges hatalommal olyan gyülekezetek vezetésére, ahol a démonoktól való szabadítással foglalkoznak", írta 1985-ben a Hittani Kongregáció vezetője a későbbi Benedek pápa. A Vatikán 2000-ben megismételte a figyelmeztetést. 

A katolikus karizmatikusok okozta veszélyek elhalványulnak az orvostudományok kihívásai mellett. 
"Pozitív oldalról tekintve a pszichológusok és pszichiáterek információkat kapnak arról, hogy integrálják az ördögűzést a modern világba, de negatív oldalról nézve megkérdőjelezik az ördögűzést mint az egészség helyreállításának" , írja Grob. 

Az ördög vett rá, hogy ezt tegyem


A római szertartás figyelmezteti az ördögűzőket, hogy legyenek "körültekintőek és óvatosak", és ne használják a szertartást anélkül, hogy "erkölcsi bizonyossággal" meg nem győződnek a személy megszállottságáról. Emellett figyelmeztet arra is, hogy ne keverjék össze a mentális betegségeket a démoni befolyással. 

Súlyos mentális betegségekben ha nem alkalmazunk gyógyszeres kezelést, akkor öngyilkossághoz, vagy lassú halálhoz vezethet az elhanyagolás miatt, mondja John Cecero atya. 
Ezen aggodalmaknak köszönhetően néhány exorcista pap mint Thomas atya "ördögűző csapatot" alkalmaz, ami magába foglalja a pszichiátert, a pszichológust, és egyéb orvosokat. 

Grob három kategóriába sorolja a mentális egészséggel foglalkozókat: Azokra akik hisznek az ördögűzésben, azokra akik ezt csak placebonak gondolják, és azokra akik szerint ez átverés. 

dr. Richard Gallagher a new york-i Medical College pszichiáter professzora az első kategóriába tartozik. Az egyetlen amerikai, aki tagja a római székhelyű Ördögűzők Nemzetközi Szövetségének, az elmúlt 25 évben segítette az ördögűzőket azzal, hogy megvizsgálta azokat a személyeket akik megszállottnak mondták magukat, és értékeli mentális állapotukat. 
Gallagher óvatosan megjegyzi, hogy ő nem diagnosztizál démoni megszállottságot. Ez a pap dolga. Ő csak kizárja az orvosi okokat a rossz állapotban lévő betegeknél. 
- A legtöbb pap jól képzett és szkeptikus, és ez így jó - mondja Gallagher. A hozzám forduló emberek nagy százaléka pszichiátriai problémákkal küzd. 

A megszállottsággal együtt leggyakrabban a következő pszichiátriai betegségek járnak együtt: skizofrénia, bipoláris zavar, személyiségzavarok, disszociatív személyiségzavar melyet korábban többszörös személyiségzavarnak neveztek. 
A megszállottság nem szerepel a standard diagnosztikai kézikönyvekben. - Nem is lehet - mondja Gallagher. Egy szellemi zavar nem pszichiátriai zavar. 

Harc a szertartásért


dr. Roberto Lewis-Fernandez szerint - aki a könyv frissítéséért felelő csapat tagja - a Mentális Zavarok Diagnosztikus és Statisztikai kézikönyvébe bekerülhet a megszállottság. 
Lewis-Fernandez a Columbia Egyetem pszichiátria professzora javasolja a "megszállottsági transz" kategóriaként történő felvételét a disszociációs identitászavar részhez. A megszállottsági transzot mint disszociatív identitászavart úgy jelzik, amikor az egyén úgy érzi külső vagy belső erő támadja, és csak kevés emléke van erről az időszakról. 

A bejegyzés nem foglalkozna azzal, hogy a külső erő "valós vagy sem", és különbséget tenne a stresszel járó transzállapot mint a démoni megszállottság, és a sokkal pozitívabb vallási tapasztalatok mint a Szentlélekben "nyugvás" között mondja Lewis-Fernandez. 
A megszállottság miatt kialakuló transz állapot kezelése magában foglalja az ördögűzést is. 
- Amíg egy empatikus ember végzi és nem árt, addig működhet - mondja ő. 

Gallagher azt mondja számos ördögűzést látott már. De az egyháznak csak adomaszerű bizonyítéka van a szertartás hatásosságát illetően. Habár megpróbáltak felelősségteljes korlátokat felállítani az ördögűzés használatával kapcsolatban, de soha nem publikáltak tanulmányokat, hogy milyen gyakran végzik, hol és ki. 

Egyre több pszichiáter mint Lewis-Fernandez hajlandó beépíteni a kezelésekbe a vallási gyakorlatokat. A mentális panaszokkal foglalkozó tudósok egy nap talán használhatnák az ördögűzést mint lehetőséget a gyógyításban. 
Cuneo a szociológus azzal érvelt, hogy a közelmúltbeli érdeklődés az exorcizmus iránt része az amerikai gyors megoldásoknak, a pop pszichológiának, a múlt hibáinak, a fájdalommentes kultúrának. 

Azonban Frank leírja az ördögűzéssel kapcsolatos tapasztalatait, és nem volt sem gyors, sem fájdalommentes. 
Minden alkalommal másfél órát töltött sikoltozással és fenyegetőzéssel egy felekezeti templomban.         
- A végén úgy éreztem mint akin átment az úthenger. A hangom olyan volt mint egy dagadt sertésé, és úsztam az izzadtságban. 

A fizikai kimerültség ellenére béke tölti el az ördögűzések után. Aztán az érzés elhalványul. 


Forrás: 
http://www.uscatholic.org/church/2011/05/theyre-baaack-whats-behind-return-exorcist

Megjegyzések