Korábban már volt egy bejegyzésem a karizmatikus megújulásról. Akkor csak érintőlegesen esett szó a Szentlélek adományairól. Kovács Gábor atyának van egy nagyon jó és részletes bejegyzése a karizmákról. Ezt emeltem át.
Sokszor írtam, hogy nem a kétes dolgokat kell keresnünk. Nem Isten majmát kell követni és a megtévesztő praktikáit. Kérd a Szentlelket töltsön el és adja meg azokat a kegyelmeket amire szükséged van a Jézus felé vezető úton.
Sokszor írtam, hogy nem a kétes dolgokat kell keresnünk. Nem Isten majmát kell követni és a megtévesztő praktikáit. Kérd a Szentlelket töltsön el és adja meg azokat a kegyelmeket amire szükséged van a Jézus felé vezető úton.
A Szentlélek karizmái
"A Szentléleknek a hívő közösségben történő érzékelhető megnyilvánulásait karizmáknak, lelki adományoknak nevezzük.
Nem akarom, testvérek, hogy a lelki adományokat illetően tudatlanok
maradjatok. A lelki adományok ugyan különfélék, a Lélek azonban
ugyanaz. A szolgálatok is különfélék, de az Úr ugyanaz. Sokfélék a jelek
is, de Isten, aki mindenben mindent véghezvisz, ugyanaz. A Lélek
megnyilvánulásait mindenki azért kapja, hogy használjon velük. Az egyik
ugyanis a bölcsesség szavát kapja a Lélektől, a másik a tudás szavát
ugyanattól a Lélektől, a harmadik a hitet kapja ugyanabban a Lélekben,
vagy pedig a gyógyítás adományát szintén ugyanabban a Lélekben. Van, aki
erőnyilvánulásokat kap, van, akinek a prófétálásnak vagy a lelkek
megkülönböztetésének képessége jut osztályrészül. Más különféle
nyelveket vagy pedig a nyelvek magyarázatát nyeri el ajándékul. Mindezt
azonban egy és ugyanaz a Lélek műveli, tetszése szerint osztva
kinekkinek (1Kor 12,1.411).
A karizmákat, akár a legragyogóbbak közül valók, akár egyszerűbbek és
gyakorta előfordulók, hálaadással és vigasztalódással kell fogadnunk,
mert mindig éppen időszerűek és nagyon is hasznosak az Egyházban. (2.
vatikáni zsinat: Lumen Gentium 12.)
Téves az az állítás, hogy a karizmák – akár a rendkívüliek is – az
ősegyházra korlátozódtak. Jézus ígérete szerint a jelek azokat kísérik,
akik hisznek, minden korlátozás nélkül.
Akik hisznek, azokat ezek a jelek fogják kísérni: Nevemben démonokat
űznek ki, új nyelveken beszélnek, kígyókat vehetnek kezükbe, és ha
valami mérget isznak, nem árt nekik, ha pedig betegekre teszik a
kezüket, azok meggyógyulnak (Mk 16,1718).
A XX. század első napjára virradó éjszakán XIII. Leó pápa a Szent Péter
bazilikában az Egyház nevében intonálta a Veni Creator Spiritus (Jöjj,
Teremtő Lélek) himnuszt, ezzel a Szentléleknek ajánlva az Egyház új
évszázadát. 1901. január 1én késő este az Egyesült Államokban, a kansasi
Topekában, a metodista Charles Parham Bibliaiskolájában született meg a
pünkösdmozgalom, amelyben friss erővel lépett föl a Szentlélek
megtapasztalása, kísérve különböző karizmák – így a nyelvek, a
prófétálás, a gyógyítás adománya – működésétől. Először külön pünkösdi
felekezetek születtek (ilyen Magyarországon az Evangéliumi Pünkösdi
Közösség), de a század ötvenes éveiben a mozgalom átterjedt a
történelmi protestáns egyházakra, 1967től pedig a katolikus Egyházra
is, ahol ma már inkább karizmatikus megújulásnak nevezik. A Szentszék
jóváhagyta a katolikus karizmatikus megújulás több nemzetközi
szervezetét.
A karizmák nem öncélúak, nem szabad a figyelem központjába kerülniük.
Az Ajándékozóra és nem az ajándékokra kell elsősorban figyelnünk. Az
adományok csak eszközök a hívő közösség építésére.
Nem szabad vakmerően kívánkozni rendkívüli adományok után, és
elbizakodottan nem szabad tőlük remélni az apostoli munkálkodás
eredményességét. Valódiságukat és célszerű felhasználásukat illetően
azokra tartozik az ítélet, akik elöljárók az Egyházban, és akiknek
különösképpen feladatuk nem a Lélek kioltása, hanem az, hogy
vizsgáljanak felül mindent, és a jót tartsák meg (vö. 1Tessz 5,12 és
1921). (2. vatikáni zsinat: Lumen Gentium 12.)
A rendes és rendkívüli adományok megkülönböztetése roppant fontos. A
rendes adományokra aktívan kell törekednünk azzal, hogy természetes
adottságainkat (pl. beszélőképesség) a Szentlélek rendelkezésére
bocsátjuk. A rendkívüli adományok Isten tetszése szerint jelentkeznek,
többnyire úgy, hogy a rendesekből nőnek ki.
Ha valaki a hitben kapott belátásait kimondja, a bölcsesség szavának
rendes adományát gyakorolja. Ha képességeit meghaladó mélységű
természetfölötti belátásokat kezd közölni, a Szentlélek a bölcsesség
szavának rendkívüli szintjére emelte az adományt.
Ha a hívő kimondja imádság közben született intuitív megérzéseit, az
ismeret szavának rendes karizmáját gyakorolja. Ha emberileg
megmagyarázhatatlan konkrétságú ismeretet közöl (pl. Péter Ananiással és
Szafirával ApCsel 5,111ben), a Szentlélek az ismeret szavának
rendkívüli szintjére emelte az adományt.
Ha a hívő kérő imát mond és hittel várja annak meghallgatását, a hit
rendes karizmáját gyakorolja. (Ez nem egyszerűen a hit erénye, hanem
abból fakadó konkrét várakozás.) Ha világos indítást kap, hogy konkrét
és rendkívüli beavatkozást várjon Istentől (pl. Pál Elimásszal szemben
ApCsel 13,911ben), akkor a Szentlélek a hit rendkívüli adományának
szintjére emelte karizmáját.
Ha a hívő egyszerűen imádkozik egy beteg gyógyulásáért, és a beteg
fokozatosan, normális módon meggyógyul, a gyógyítás rendes adományával
van dolgunk. Ha a beteg váratlan hirtelenséggel, orvosilag
megmagyarázhatatlan módon meggyógyul, a Szentlélek a gyógyítás
rendkívüli adományával avatkozott be.
Ha valaki kezét rátéve imádkozik egy testvéréért, és a másik erőt érez
áradni maga felé, amely megingatja a lábán, ez az erőnyilvánulás
rendes karizmája. (A pszichofizikai ráhatás természetes dolog, ez van
átadva a Szentléleknek az imádságban.) Ha viszont valaki egyetlen szót
szól, és erre környezetében mindenki földre zuhan egy titokzatos erő
befolyása alatt (Jn 18,6), a Szentlélek rendkívüli erőnyilvánulással
avatkozott be.
Ha a hívő egyszerűen kimondja sugallatait, amelyeket a Szentlélektől
származónak vél, a prófétálás rendes adományát gyakorolja. Ha
félreismerhetetlen, erővel teljes isteni szózatot kap, az a prófétálás
rendkívüli karizmája. (A prófétálásnak nem szükségképpen része a jövő
ismerete! Egyszerűen Istentől ihletett, érthető nyelven való beszédet
jelent. Gyakran nem más, mint dicsőítő ima, mint Lk 1,67ben is.)
Ha valaki imádság közben különös zavart érez lelkében és ezt démoni
jelenléttel magyarázza, a lelkek megkülönböztetésének rendes ajándékát
gyakorolja. Ha látomásban látja a jelenlévő démont, ez a lelkek
megkülönböztetésének rendkívüli adománya. (Sok más formája is van.)
Ha egy hívő, a Szentléleknek átadva hangképző szerveit, érthetetlen
beszéddel imádja Istent, kifejezve ezzel az ő felfoghatatlan
misztériumát, a nyelvek rendes adományát gyakorolja. Ha viszont valaki
ismert, de általa nem tanult idegen nyelven szólal meg, ez a nyelvek
rendkívüli karizmája.
Ha a nyelveken szólás arra ihlet valakit, hogy érthető nyelven
imádkozzék vagy prófétáljon, az illető a nyelvmagyarázat rendes
karizmájával él. Ha valaki a Szentlélek segítségével lefordít egy általa
nem ismert idegen nyelven elhangzó szöveget, akkor a nyelvmagyarázat
rendkívüli adománya működik.
Mindezek csak példák. 1Kor 12,810 nem sorolja föl az összes adományt. A
karizmák korlátlan változatossága és különféle csoportosítása
lehetséges.
A lelki adományokat mindig alá kell vetni az egyházi vezetők
megkülönböztető és rendező szerepének, mert ez az ő karizmájuk. A valódi
karizmáknak is lehetséges helytelen használata. Szent Pál ezért ad
szabályokat a korintusiaknak az adományok használatára nézve (1Kor 14).
Ezek a szabályok az akkori korintusi egyházra vonatkoztak, de a mai
püspökök éppígy adhatnak előírásokat a rájuk bízott közösségeknek. A
Szentlélek ilyenkor engedelmességre ihlet, nem a karizmák önkényes
használatára.
A karizmák a Szentlélek érzékelhető megnyilvánulásai, amelyeket a
hívőknek a hierarchia irányítása alatt az Egyház építésére kell
használniuk.
Minden karizma eszköz, amely a hívő közösség
növekedését és megerősödését szolgálja. Egyes karizmáknak (pl. a
gyógyításnak) nagy szerepe van az evangelizációban, mert alkalmasak
arra, hogy érdeklődést és hitet ébresszenek. Más karizmák (pl. a
nyelvek adománya) inkább az Istennel való mélyebb személyes egyesülés
eszközei. A rendes karizmákra aktívan törekednünk kell, de szabad
alázatos bizalommal (nem vakmerő elbizakodottsággal, és nem a
természetes eszközök mellőzésével) a rendkívüli karizmákat is kérnünk
Istentől, aki kellő pillanatban megadja azokat a hívők megerősítésére és
a nemhívők meggyőzésére.
Törekedjetek a szeretetre, de igyekezzetek a lelki adományokat is elnyerni (1Kor 14,1).
Uram, tekints fenyegetőzéseikre, és add meg szolgáidnak, hogy teljes
bátorsággal hirdessék szavadat. Nyújtsd ki kezedet, hogy gyógyulások
menjenek végbe, jelek és csodák történjenek szent szolgád, Jézus nevében
(ApCsel 4,2930).
Újítsd meg a jeleket, és tégy csodákat újból. (Sir 36,5; ezt imádkozza
az Egyház Az Imaórák Liturgiájá ban: II. hét, hétfő, reggeli dicséret.)
Elterjedt tévedés, hogy a karizmák csak a lelki élet magas fokán lépnek
föl. ApCsel 10,4448ban Kornéliusz és társai még meg sincsenek
keresztelve, amikor karizmákat kapnak. ApCsel 19,56ban közvetlenül a
bérmálás után kapják az efezusi hívők a nyelvek és a prófétálás
adományát. Az adományok elnyerését inkább a várakozással teljes hit és
az aktív elfogadás teszi lehetővé, mint a hitben való érettség."
Megjegyzések
Megjegyzés küldése